سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکات استفاده از اجاق گاز

11 نکته ایمنی در مورد اجاق گاز که همه باید بدانند

اجاق گاز در اکثر آشپزخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد و توسط اکثر سرآشپزهای سراسر دنیا ترجیح داده می شود. اما اجاق های گاز برخی از نگرانی های عمده ایمنی را ایجاد می کنند - چگونه با اینها کنار می آیید؟

 

دلیل استفاده گسترده اجاق گاز این است که مزایای زیادی را برای آشپزهای حرفه ای و همچنین آشپزهای خانگی فراهم می کند. آنها سرعت گرمایش اولیه افزایش یافته ، کنترل بهتر دما ، نظارت بصری بر شعله های آتش ، سازگاری با مجموعه ای از ظروف آشپزی و توانایی استفاده از روش های متنوع پخت و پز را ارائه می دهند.

 

کالا 118 تجربه ای متفاوت در خرید آنلاین

کلیک کنید.

برای استفاده حداکثر از اجاق گاز و اطمینان از اینکه آنها در طولانی مدت این مزایا را ارائه می دهند ، ضروری است که از چند مورد مهم مراقبت کرده و امنیت را در اولویت اصلی آشپزخانه قرار دهید. مهمترین موارد ایمنی اجاق گاز و راه مبارزه با آنها در این لیست بحث شده است.

 

برای دانستن 11 نکته ایمنی اجاق گاز که باید بدانید ادامه مطلب را بخوانید!

 

 

نکات ایمنی اجاق گاز

1-مدیریت شعله

با چرخاندن دکمه به راحتی می توان شعله اجاق گاز را کنترل کرد و آن را از کم، متوسط ??و زیاد تغییر داد. هرگز نباید شعله اجاق گاز از زیر ظروف آشپزی که روی مشعل گذاشته می شود ، بیرون بیاید ، زیرا ممکن است انگشتان شما را در معرض گرما قرار دهد.

لازم است مشعل ها فقط برای مدت زمان پخت روشن باشند. اگر شعله را بدون مراقبت یا در حین پختن نگذارید ، منجر به حوادث و خطرات آتش سوزی می شود. اگر به محض روشن شدن مشعل جرقه روشن نشد ، باید آن را خاموش کرده و چند ثانیه صبر کنید.

اجاق گاز آشپزخانه

اگر تاخیر مکرر در روشن شدن شعله وجود داشته باشد ، ممکن است مشعل مسدود شده باشد و ممکن است لازم باشد تمیز شود.

 

2-نگهداری اجاق گاز

اجاق گاز به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و مدت طولانی طول می کشد. اما برای اینکه یک عمر مفید طولانی و بدون دردسر داشته باشد ، باید به روشی خاص حفظ شود. مهمترین دلیل نگرانی های ایمنی در اجاق های گاز بی احتیاطی و نگهداری نامناسب است.

بسیار مهم است که اجاق گاز خود را به طور روزانه تمیز کنید - مشعل ها و مشبک های سنگین را بیرون بیاورید و آنها را با آب صابون بشویید. اگر سوراخ های مشعل توسط بقایای مواد غذایی یا سایر مواد زائد مسدود شده است ، از یک خلال دندان یا شی تیز دیگر با احتیاط برای پاک سازی آن بدون آسیب رساندن استفاده کنید.

اجاق گاز آشپزخانه

باید اطمینان حاصل کنید که مشعل ها و مشبک ها بلافاصله پس از پخت پاک نشوند و به آنها زمان دهید تا خنک شوند.

 

3-استفاده از ظروف مناسب

یک پیش شرط اساسی برای اطمینان از ایمنی در هنگام استفاده از اجاق گاز ، استفاده از ظروف یا ظروف مناسب است. یک بررسی لازم این است که وقتی وسایل آشپزی یا وسایل آشپزی شما به شعله ور تبدیل می شود ، باید شعله را بپوشاند ، در واقع آتش شعله نباید از پایین به کناره های وسایل برود. بنابراین انتخاب اندازه مناسب ظروف از اهمیت بالایی برخوردار است.

اجاق گاز آشپزخانه

مواد ظروف باید ضد خوردگی و غیر قابل اشتعال باشد. از اجاق گاز پلاستیک ، ملامین یا شیشه به همراه اجاق گاز خود استفاده نکنید. ظروف را باید قبل از قرار دادن روی اجاق گاز برای پخت ، به درستی تمیز و خشک کرد و همچنین جهت عدم آسیب به ظروف مورد نظر آنها را پس از خارج کردن از یخچال بگذارید تا با دمای اتاق هم دما شوند.


 

مس ماده ای عالی است که ظروف پخت و پز را درست می کند.

 

4-نظارت بر مونوکسید کربن

یکی از مهمترین عوامل سوء استفاده از اجاق گاز انتشار مونوکسیدکربن مضر است . بدون رنگ و بدون بو ، تشخیص انتشار مونوکسیدکربن برای شما غیرممکن است مگر اینکه اثرات مخرب آن را تجربه کنید.

اجاق گاز آشپزخانه

قرار گرفتن در معرض انتشار مونوکسیدکربن می تواند منجر به سرگیجه ، سردرد ، حالت تهوع و استفراغ شود. اگر هنگام پخت و پز هر یک از این علائم را تجربه کردید ، به احتمال زیاد در حال استنشاق مونوکسیدکربن سمی سوزانده شده از اجاق گاز خود هستید. خرید ردیاب مونوکسیدکربن و نصب آن در آشپزخانه بهترین روش برای کنترل این گاز مضر و جلوگیری از تأثیر سو آن بر سلامتی است.

5-پخت و پز فعال و دقیق

نوع توجه شما هنگام آشپزی به جزئیات کوچک می تواند تعیین کننده تعیین کننده میزان ایمنی استفاده از اجاق گاز شما باشد.

نگه داشتن دسته وسایل آشپزی به پهلو یا استفاده از مشعل های عقب برای جلوگیری از بیرون آمدن دسته ها از بالای پیشخوان ، خطر کوبیدن ظروف و ریختن غذای گرم به همه جا را از بین می برد.

اجاق گاز آشپزخانه

خاموش کردن مشعلها بلافاصله پس از استفاده ، توجه به شعله و ممانعت از کنترل اجاق گاز در حین استفاده از برخی موارد ضروری است که برای پخت و پز فعال و دقیق باید در لیست ایمنی شما نگهداری شود.

 

6-جلوگیری از نشت گاز و خطرات آتش سوزی

آگاهی از محیط پیرامون خود و مشاهده حتی علائم جزئی از حوادث احتمالی کلیدی در تأمین امنیت در هنگام استفاده از اجاق گاز است. مهمترین دلیل نگرانی اجاق های گاز ، خاصیت قابل اشتعال بودن گاز و احتمال خطرات ویرانگر آتش است.

اگر احساس کردید که گاز در حال نشت است و بوی آن را بو می کنید ، مشعل ها را خاموش کرده و آن را روشن نکنید تا زمانی که رایحه کاملاً از خانه شما خارج شود. اگر هنوز با مشکل روبرو هستید و احساس می کنید گاز در حال نشت است ، مشعل ها ، اتصال لوله و سیلندر گاز را بررسی کنید.

اجاق گاز آشپزخانه

اگر قادر به یافتن منبع نشت و رفع آن نیستید ، از اجاق گاز خود استفاده نکنید ، مگر اینکه متخصصان را مجاب کنید تا مشکل را برطرف کنند.

 

7-دور نگه داشتن اشیا قابل اشتعال

گرمای ناشی از مشعل اجاق گاز می تواند اجسام قابل اشتعالی را که نزدیک آن نگه داشته شده بسوزاند. هرگونه ظروف یا شیشه های پلاستیکی ، کاغذهای بسته بندی کاغذی فویل دار و ظروف شیشه ای محکم هوا باید در فاصله مطمئنی از اجاق گاز نگهداری شوند ، در درجه اول هنگام استفاده.

یک اشتباه رایج که بیشتر ما مرتکب می شویم ، قرار دادن چیزهایی روی مشعل های مجاور است که استفاده نمی شوند. مطمئن ترین گزینه این است که هیچ چیز روی مشعل ها نگذارید و اجسام قابل اشتعال را از اجاق گاز دور نگه دارید.

اجاق گاز آشپزخانه

فقط از ظروف و وسایل آشپزی که استفاده از آنها روی اجاق گاز بی خطر است باید در نزدیکی آن نگهداری شود تا از استفاده بی رویه و ناخواسته وسایل قابل اشتعال جلوگیری شود.

 

8-دسترسی به تجهیزات و خدمات اضطراری

در دسترس نگه داشتن کپسول آتش نشانی در آشپزخانه هایی که اجاق گاز دارند ضروری است. این افسانه ای است که به طور گسترده ای باور شده است که باید از آب برای خاموش کردن آتش استفاده شود. با این حال ، در صورت خطر آتش سوزی در آشپزخانه شما ، آب بهترین راه برای خاموش کردن آتش نیست. فقط در صورت نیاز به استفاده از کپسول آتش نشانی باید استفاده کنید.

اجاق گاز آشپزخانه

نگه داشتن یک کپسول آتش نشانی و اطمینان از اینکه شما می دانید چگونه از آن استفاده کنید بسیار مهم است. در صورت نشت گاز ، دریافت کمک متخصص همیشه توصیه می شود ، بنابراین یادداشت کردن شماره های تماس اضطراری در یک یادداشت چسب دار بر روی درب یخچال و فریزر راه خوبی برای انجام این کار است.

 

9-احتیاط شخصی

ضرب المثل "خدا به کسانی که خودشان به خودشان کمک می کنند کمک می کند" در مورد ایمنی اجاق گاز نیز صادق است. برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار باید چند اقدام احتیاطی ساده انجام دهید. چند کار این است که اطمینان حاصل کنید لباس های خیلی گشاد یا از ماده ای که به سرعت آتش می گیرد ، نمی پوشید. زنان هنگام پخت و پز باید موهای خود را ببندند تا در جنبه ایمن تری قرار بگیرند.

هنگام آشپزی باید کودکان را از آشپزخانه دور نگه دارید و به نوجوانان اجازه آشپزی به تنهایی داده نشود. انجام این مراحل برای اطمینان از ایمنی کامل کافی نیست ، اما این تضمین کننده این است که شما تصادفی را تجربه نمی کنید که باعث احمق و بی احتیاطی شما شود.

 

10-نصب سنسور تشخیص دود

بیشتر خانه های نوساز مجهز به آلارم دود و سازوکارهای ایمنی در برابر آتش هستند. اگر خانه شما در سالهای اخیر خریداری یا ساخته نشده باشد ، ممکن است لازم باشد این ویژگی های ایمنی را نصب کنید و قطعاً ارزش آن را دارند.

اجاق گاز آشپزخانه

سنسور تشخیص دود برای جلوگیری از خطرات آتش سوزی به ویژه در آشپزخانه ایده آل است. در صورت پخت و پز گاه به گاه برای ساعت های طولانی برای تهیه غذا برای یک مهمانی یا در یک زمان جشن ، این امکان وجود دارد که اجاق را بیش از آنچه که لازم است سوزانده بگذارید.

به محض اینکه شعله های آتش شروع به پخت و پز غذا می کند ، دود زنگ هشدار را ایجاد می کند و به شما کمک می کند تا از فاجعه آتش سوزی در آشپزخانه شما جلوگیری کند. اگرچه ممکن است به هیچ وجه مورد استفاده قرار نگیرد ، دزدگیر دود یک لایه دفاعی پایدار اضافه می کند.

 

11-انتخاب هود برد مناسب

اجاق گازها از گاز یا پروپان برای ایجاد شعله های آتش در مشعل ها استفاده می کنند. آتش در تماس با ظروف آشپزی گاز را آزاد می کند. بسیار مهم است که بلافاصله بخارها در فضای باز خارج شوند. اگر آشپزخانه شما در مکانهای استراتژیک پنجره ندارد ، تهویه بخارات و دود مشکل است.

نصب هود با بازده وسیع به اندازه اجاق گاز یک روش ایده آل برای اطمینان از تهویه خارجی بخارات و دود است که در صورت تمایل برای مشاهده انواع طرح ها و خرید سایت کالا118 از بهترین گزینه ها است. هیچ کس نمی خواهد در آشپزخانه ای که هنگام استفاده از اجاق گاز و دودکش مناسب پر از دود می شود غذا بپزد و اطمینان حاصل کند که آشپزخانه شما اینگونه نیست.

 

اول ایمنی!

انبوه مزایای استفاده از اجاق گاز آن را تقریباً در هر آشپزخانه ای ضروری می کند. این 11 نکته ایمنی به شما کمک می کند تا در طولانی مدت از اجاق گاز خود به بهترین شکل استفاده کنید.